Livet, 100 poäng

Jag började tänka på en sak för ett tag sen. Jag längtar ju supermycket efter studenten och till skolan ska ta slut, äntligen. Aldrig mer skola, i alla fall inte riktigt på det här sättet.

Men så frågar jag mig själv: vad tror jag det är som kommer sen? Jag kommer ju inte få sova hur länge  jag vill på morgonen eller slippa göra saker på dagarna. Det är ju inte som om att jag har som ett livslångt sommarlov framför mig efter den 12 juni 2008.

Snarare tvärtom. Jag måste skaffa mig något slags jobb, om jag inte bestämmer mig för att fortsätta plugga. Och hur många jobb har arbetstider där man har sovmorgon till strax före tio 3 dagar i veckan, och där man oftast får sluta före fyra. Ett jobb med rast minst var 90'e minut.

Och bestämmer jag mig för att plugga måste jag skriva en massa akademiska uppsatser och verkligen göra saker på allvar allvar. Verkligen verkligen anstränga mig.

Men det spelar liksom ingen roll. Jag känner mig så färdig med skolan som den är idag, med konstiga kurser, med konstiga lärare, med konstiga prov. Att känna mig fast i arbetet som inte känns särskilt intressant och fast i en dysfunktionell klass med sjuka hierarkier och fast i en slags roll, eller snarare icke-roll, som inte är jag.

Om jag fick ett jobb imorgon skulle jag innerligt gärna ta det. Hoppa av och börja jobba. Jag vill, men jag skulle inte kunna. Inte våga. För man kan ju inte göra så. För att det är väldigt bra att ha ett papper där det står "Slutbetyg" på och där alla kurser man läst står uppräknade; Geografi A - stenar, Kulturhistoria - barock, Thomas av Aquino, Svenska B - ren flum, sen när man ska ut i det stora vuxenlivet. Utan ett sånt papper är det svårt att få ett fint jobb och ett fint och bra liv. I alla fall vad jag hört. I alla fall vad jag blivit pepprad med hela livet.

Tänk om jag hade valt frisör. Klippa hår och hålla på med saker jag tycker är kul i skolan. Jag tyckte en gång att det jag håller på med nu i skolan var kul. Att det var kul att lära mig saker om historia och samhållet och kultur och människor. men nu menar jag saker jag tycker är riktigt riktigt kul. Eller om jag valt textil (som jag tänkte göra ett tag)! Jag älskar att sy, även om jag aldrig gör det nu för tiden, jag har inte tid. Och jag är rätt bra på det också. Men som sagt, jag gör det aldrig nu.

Inte för att jag säger att de linjerna är som ett party varje dag och bara roligt hela tiden. Men jag bara undrar hur jag hade tyckt det hade varit. Att nästan bara läsa A-kurser i allt teoretiskt. Matte A, Svenska A, Engelska A; sen bara göra praktiska saker som är roliga.

Jag menar, Psykologi och Filosofi och Geografi. I vilket realistiskt jobb som jag kan tänka mig kommer jag verkligen ha användning för dom? Visst, det är intressant att lära sig om psyket och andra människor syn på livet och stenar. Men psykolgin till exempel, det vi lär oss där är enbart olika människor teorier. Inga fakta. Det fungerar inte på det sättet som vi läser om. Jag tror inte att människor i verkligheten lider av störningar från den orala fasen eller att alla flickor vill ligga med sin pappa och tvärtom. och det är inte särskilt många som gör det. 

Den här tankegången kommer jag inte kunna utveckla så att alla förstår, men jag känner inte alltid att min livstid är så pass överflödigt lång att jag har en massa tid att sitta och lära in mig Freuds alla olika försvarsmekanismer eller fundera över Meningen Med Livet i ett klassrum fyllt med människor som inte har en aning om mig och mitt liv eller som jag inte har särskilt stort begär av att berätta mina tankar för, för att sedan bli betygssatt över hur mycket jag kan med ord förklara för någon annan exakt hur jag tänker. Ett betyg som sedan ska sättas upp på mitt livsviktiga Slutbetyg som jag ska ha för att få ett fint och bra liv.

Jag känner mig färdig med att läsa om livet och världen i text i skolböcker, om att reflektera över livets mening på en 50 poängskurs. Jag känner mig klar för the real deal. Jag vill känna saker, inte bara läsa om dom.

Förstår ni vad jag menar?

Kommentarer
Postat av: Emma Journalen

Hoppa inte av skolan! Det vore det dummaste du kunde göra. Om jag fick göra om allt, om jag visste då vad jag vet nu, så hade jag pluggat röven av mig. Och att plugga eftergymnasialt är inte samma sak har jag hört tusen ggr. Måste vara skitjobbigt att vara skoltrött, men tro mig, det ger utdelning när skiten är klar sen. :) Jag gick frisör (men det sket sig pga av ryggproblem och allergier) och det var skönt att bara läsa a-kurser. Men om jag ska plugga vidare nu så är det en jääävla massa kurser jag måste läsa på Komvux, innan jag får plugga "på riktigt" och det suger verkligen. Jag förbannar mig själv att jag inte valde typ samhäll eller nåt så jag hade sluppit läsa massa extra nu. Oj va långt det blev. I alla fall, hoppas du går klart skolan, det är värt det.

Postat av: fanny

JO common! Klart det känns tungt ibland, men att jobba suger ju! Det är ju underbart att gå i skolan, kunna skolka utan att det drabbar någon, ha en hel jävla sjuk kurs om hus! Vad är det om? Skriva lite om några stenar, något så sjukt oviktigt att man inte behöver lära sig det för livet. Nog för att vår klass har sina neggosidor, men vi ställde oss trots allt upp och sjöng ju mer vi är tillsammans idag!
Jag säger let´s buy dyrt kaffe och ha stört kul det här sista året! Snart har fan halva gått, och sen är det slut. Hela gymnasiet är slut! Jag är också astrött på kurserna, det enda jag vill läsa är foto, psykologi och filosofi. Men Jan är ju trots allt charmen själv, och Carina är förstående! Det blir bättre=) Och vi kommer att ha världens bästa student! PUSS

2007-10-04 @ 21:44:12
URL: http://vadomenblogg.blogspot.com
Postat av: Emma Journalen

Åh, Fanny fick mig att vilja läsa om hela gymnasiet. Trean var nog det roligaste året i HELA mitt liv. Som sagt, att jobba suger, betala räkningar är typ det enda man strävar efter att kunna göra. Mitt bästa tips är att bo hemma så länge som möjligt och att njuta så länge som möjligt av friheten att gå i skolan, resa och göra roliga saker. Allt det andra kommer ju sen i alla fall, vare sig man vill eller inte. :) Fast det visade sig ju vara rätt underbart det med :)

2007-10-04 @ 22:35:46
URL: http://journalen.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag förstår dej så jävla braa. :) Det enda som får en att gå till skolan är att man får fira järnet sen! Fatta va skönt när vi står där på trappan :)

2007-10-05 @ 08:27:08
URL: http://hannafloran.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag förstår dej så jävla braa. :) Det enda som får en att gå till skolan är att man får fira järnet sen! Fatta va skönt när vi står där på trappan :)

2007-10-05 @ 08:28:07
URL: http://hannafloran.blogg.se
Postat av: Missy

Vi är i samma fas i livet bara att jag är 10 år äldre..

2007-10-05 @ 11:58:25
URL: http://runninoutofsympathy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback