You are the reason I feel sick

Okej. Jag ha blivit så jävla lurad. Så lurad, och det är obehagligt.

Ni har säkert sett henne. Hon brukade kommentera i min blogg ofta, "Amanda". Vi kommenterade varandra ofta, pratade några gånger på msn och mailade några gånger. Hon bytte bloggadresser i princip varannan månad, men ni kanske kommer ihåg voljeti.blogg.se, mamagotsoul.blogg.se, runninoutofsympathy.blogg.se eller nu senast fivesenses.blogg.se. Alla är nu borttagna. Nu i efterhand är det lätt att se varför adresserna byttes så ofta: hon blev påkommen med sitt påhittade liv.

Jag läste hennes blogg ofta, och ständigt hände det nya spektakulära saker. Hennes liv var liksom kantat av tragedier; hennes ungdomskärlek som hon också var gift med dog, hennes 3 åriga dotter dog, hon fick missfall och nu i höstas "dog" hennes mamma i cancer. Och det är klart att det var uppseendeväckande, men inget man ifrågasätter, för människor dör och i bland flera i samma persons närhet. Så är det ju.

Första gången jag verkligen blev misstänksam var när hon började dejta en kille hon kallade "DMA" - som senare visade sig vara Mattias som var med i förra årets Idol. De hade träffats på danshögskolan där de gick i samma klass. Varningstecken #1: Under idolprogrammet visas deltagarnas anhöriga i publiken. Men när det står "Mattias flickvän" är det inte "Amandas" nylle som dyker upp i rutan - det är någon annan. Detta förklarar hon med att det är ett efterhängset ex till Mattias envisas med att dyka upp på inspelningarna och hävda att hon är hans flickvän. Fine.  Varningstecken #2: Mattias kan ju knappt röra sig i takt till musiken han sjunger. Han kan ju faktiskt inte alls dansa, vilket han till och med säger själv. Han som gått på danshögskola? Märkligt.

I efterhand är allt så jävla tydligt och hur fan kunde jag bara äta all skit? Jag kände ju till och med ibland att det inte riktigt gick ihop. Men att tro att någon sitter och ljuger ihop en hel livshistoria, stjäl bilder från en annan tjejs blogg och hävdar att det är hon själv och dessutom kommunicerar med andra som denna människa - jag blir så arg!

Och inte förän idag fick jag veta sanningen! Inte förän jag läste det i en annan blogg jag ofta läser,
Journalen. Här och framför allt här kan du läsa vad Emma skrivit om det här, och jag hade lika gärna kunnat skriva det själv - allt hon fåt höra har jag fåt höra - och gått på.

Det här är det riktiga Amanda, och hon har fått sitt namn och sina bilder stulna av ett psyko helt enkelt. Bilder och namn är stulna, men alla historier REN lögn, alla döda barn, mamman, alla jobb - allt. All medkänsla jag känt för henne. Grundlurad är vad jag blev.

Och jag vet att du läser det här, de säger att du egentligen heter Emelie. Du är en sorglig sorglig människa och du äcklar mig. Faktiskt. Det är ett hårt ord, men det är fan sant.

Kommentarer
Postat av: Malin

vaddå, hade ni mycket kontakt? fattar noll, knepig människa.

Postat av: Lisis

Jag träffade en mytoman en gång. Jag gick på ALLT! man tror inte att en person ljuger, det gör man inte. Vi är kanske för naiva helt enkelt.

2008-01-29 @ 22:03:23
URL: http://dinblivandegranne.blogg.se
Postat av: ida

http://blogg.passagen.se/amanda.heter.jag är det samma person som du länkade till som den personen hade stulit identiteten av? eller har hon konstiga människan tagit flera amadors identiteter?

2008-01-29 @ 22:25:05
Postat av: Emma

Alltså, man tror ju inte att någon kan vara så jävla dum att man hittar på sånna saker. Jag förstår att du trodde på henne! Förstår inte vad folk får ut av att sitta och ljuga för folk över nätet?!

2008-01-29 @ 23:03:38
Postat av: Ulrica

Jag har samma fråga som Ida. är det samma tjej i båda bloggarna?
Det e snurrigt nu.

2008-01-30 @ 11:54:01
Postat av: dennis

haha ganska coolt!

2008-01-30 @ 12:21:50
Postat av: Tant

En av de mest tragiska sakerna runt denna historia är då hon var inne på FL och skrev om sitt döda barn, som dött pga övergrepp/mördad och de få som ifrågasatte det hela blev påhoppade till tusen. Kände på en gång att det måste vara fejk, att om ett 3,5 årigt barn blivit mördat så skulle det stått om det i tidningarna. Jag som är nyfiken av mig googlade järnet och fann inget.
Hemsk människa som vill uppmärksammas pga tragedi och säkerligen väcker otäcka minnen hos de som mist sina barn

2008-02-03 @ 21:47:03
URL: http://fantasimamman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback