OBS! Jag menar allvar här.



I alla fall, jag tror jag glömt att berätta att jag drar till London om en vecka.


OBS! Här börjar allvaret.

I fredags var på Patrik 1,5 på bio. Det var en himla fin och VIKTIG film. Jag kunde inte annat än bli lite sorgsen när en fullsatt salong 1 fnittrar nervöst när Torkel Petersson och Gustav Skarsgård kysser varandra i en av de tidigare scenerna. Jag blev glad när de hånglade, för jag kan inter minnas sist  jag såg en film där två män kysser varandra på allvar, där hånglet är kärlek och inget skämt eller ett komiskt inslag.

Trots att jag blev lite ledsen av att folk tyckte det var lite jobbigt där med hånglet är jag inte ett dugg förvånad, för som jag sa; hur ofta får man se det? När såg du sist två mån kyssas? Tänk nu! Var det på stan? Troligen inte. Var det på film? Troligen inte. Kanske har du aldrig gjort det? Kan ni fatta att många kanske går igenom hela livet utan att någonsin se två män kyssa varandra kärleksfullt? Det tror jag många har gjort.

Steg två: fundera på varför detta är möjligt. Jag skulle vilja säga att det är för att folk är så vidrigt inskränkta och att allt går i en ond cirkel. Folk tycker det är onaturligt/ovant/jobbigt att se homosexuell kärlek för att de aldrig får en "chans" att "vänja sig" vid det och det är tabu för homosexuella att visa sin kärlek på öppen gata för att folk tycker det är onaturligt/ovant/jobbigt och kanske slår ner dem i värsta fallet och tittar med avsmak i bästa fallet. Förstår ni vad jag menar?

Att folk ens från början kan tycka att det är onaturligt/ovant/jobbigt gör mig ARG. Jag får svettningar på ryggen, så arg blir jag av att ens skriva det här inlägget.

En annan sak jag tänkte på var Katy Perrys "I kissed a girl". Tror ni att den hade blivit en hit om det hade varit Justin Timberlake som sjöng "I kissed a boy"? Och varför fan inte då?

Om alla kunde bara börja tycka att all kärlek är bra kärlek och inte värdera människor från vilket kön de händelsevis blir kär i, då skulle jag och många andra bli mycket gladare (då syftar jag på homofoberna).

Kommentarer
Postat av: Karin

flyttade ner till Kalmar efter jul när jag fick jobb här på Blogg.se, men har kvar lägenheten i Gävle också, åker dit då å då.. varje-varannan månad en helg sådär:)

Postat av: Ylva

Mycket bra och tänkvärt inlägg... Jag håller med till varje stavelse, kunde inte ha sagt det bättre själv! Ang I kissed a girl-låten, om det varit om killar hade det blivit ett jävla liv men när det är tjejer det handlar om så är det sexigt, hett och cool helt plötsligt... Tragiskt att det är en helt annan inställning folk har när det gäller tjejer...

Älska alla men hata homofoberna som är så sagolikt inskränkta!!! PUSS

2008-10-03 @ 15:44:29
URL: http://yllenylle.blogg.se/
Postat av: Ylva

Vad ska du göra för skoj i London då? :)

2008-10-03 @ 15:49:33
URL: http://yllenylle.blogg.se/
Postat av: Syster Yster

Usch va JAG ÄLSKAR DIG du förståndiga och underbara!

Bomhus på tisdag i vårt sällskap kanske? Innan du drar till London!!

2008-10-03 @ 18:26:13
Postat av: Maja

Så banalt, kan man tycka, men tydligen inte... Homofobin är ett typiskt ämne som ibland kan få mig att tvivla på att "folk" egentligen vet sitt eget (och andras?) bästa :(

2008-10-04 @ 00:41:16
URL: http://majsis.blogg.se/
Postat av: La´Tashama

precis vad jag tänkte när jag såg filmen, på pricken!

puss på dig

2008-10-04 @ 16:06:18
Postat av: Emma

Helt rätt! Och filmen var grym!

2008-10-04 @ 16:11:34
Postat av: Nea

så rätt av dig! hoppas korvstroganoffen smakar bra :)

2008-10-04 @ 19:18:01
URL: http://linneagibbs.blogg.se/
Postat av: Ida

Hej!

Jag hann se den filmen innan jag drog ivag, sa jag tankte bara tillagga att har i sydney ar det jattevanligt med homosexuella som visar det oppet. Det kanns sa bra att de vagar visa det oppet, och ingen tycker att det ar konstigt att se tva killar, eller tva tjejer haller varandra i handen eller kysser varandra pa stan!

Det ar inte alls samma inskrankta och fordomsfulla stammningen som i sverige!



hoppas du far det bra i london! Puss

2008-10-08 @ 08:49:58
Postat av: sara

håller helt med om filmen.

2008-10-10 @ 17:17:22
URL: http://sara1988.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback