Generation.

Blogg.se har inte funkat för mig när jag ska uppdatera. Kanske lika bra det, för jag har liksom... inte så myclet att berätta. Jag har städat. Nyss kom jag hem från en fika. Och det är ungefär it.

Tittar på en repris av Skavlan där en mycket inspirerande engelsman, en professor tror jag, pratar om jobb. Att jobb idag är så viktigt för människan idag. Hur psykist påfrestande det är att ens säga " ... jag är arbetslös" när något frågar vad man jobbar med. För jobb och identitet är så nära kopplat. Även fast de flesta inte jobbar med det som de en gång drömt om eller alls tänkt sig från början eller som har nåt med personlighet att göra. Så känner jag verkligen ibland; att bara ens säga "jag är arbetslös" får mig att känna mig som en loser. Som ett pucko som inte är tillräckligt bra för att få ett jobb. Det håller i sig i 1 minut ibland, ibland mycket längre. Tror inte jag är speciellt ensam om det här. När jag tänker efter så tror jag att större delen av min generation känner så här. Det räcker väl med ett ord: finanskris.

Puss.
(jag gillar er)

Kommentarer
Postat av: Fine

/jag gillar dig med/



Det känns som att folk alltid, ALLTID ska prata om "jaha, och vad sysslar du med då" när de träffar en, gamla som nya bekantskaper. Ingen frågar "hur tänker du i frågan" eller något som är multum mer intressant än det man gör för att kunna betala brödfödan.



Jag är arbetslös. Men inte utan arbete!

Postat av: Ylva

Håller med...

2010-01-31 @ 12:04:28
URL: http://yllenylle.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för tipset :) linfrö brukar jag faktiskt ha i hihi..

2010-02-01 @ 09:57:29
URL: http://annawess.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

Puss !

Jag gillar dig ..

2010-02-01 @ 18:24:39
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

å håller helt med Fine.

Varför är de så sjuuukt intressant att fråga: jaha, va gör du nuför tiden?

Jag har ett jobb ja visst.. men de är fan inge status yrke jag sysslar med. att jobba med gamla. men jag trivs jättebra! så jag hatar när folk sen säger.. va ska du göra sen då? 'suck'

2010-02-01 @ 18:26:23
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback