Diabolic Sheme

Ibland önskar jag att jag vore religiös. De har alltid en så lycklig uppsyn. Faktum är att ingen kan se så lycklig ut som en frireligiös människa.

Under gårdagens studiebesök hos mormonerna fick jag höra saker som "Allt som står i Nya Testamentet är sant! Läs själv, jag lovar, du kommer inte hitta ett enda fel. Och om du gör det, ring mig, för jag har inte hittat ett enda!".

Mja, vi kan ju börja med att det står att Jesus gick på VATTEN. Fel. Och att han fick typ två fiskar att räcka till TUSENTALS människor. Fel. Eller att Jesus återuppstod, blev LEVANDE, efter att han DÖTT. Fel. Eller att Jesus åkte upp till himelen på ett MOLN. Fel.

För att det går inte. För att det är fysiskt omöjligt.






Jag är konfirmerad och jag tycker att kristendomen står för en massa fina saker. Men när man börjar tolka bibeln bokstavligt på ovanstående delar skrämmer det mig. Läs mellan raderna people! Det är liknelser, lärande historier med sensmoral. Två fiskar åt tusentals hungriga kan man tänka sig att det handlar om att man ska dela med sig. Eller? Är jag himla trångsynt nu?

Tanken på Intelligent Design lika läskig den. "Tänk bara på ögat, vilken fantastisk skapelse. Det kan inte blivit så av en slump!". Nej, det heter inte heller slum, det heter EVOLUTION. Det är så det fungerar. Det som fungerar blir kvar - exempelvis avancerade ögon.

Mormon-Gerd kunde se Gud i allt. I stolar, i människor, i djur och i växter. Och i oss. Coolt. Men nej.

Det är klart att det är lätt att vara lycklig om man har funnit svaren på allt. Om man överlåtit allt, hela sitt liv åt Gud. Allt kommer gå bra - Gud fixar det. Man har säkrat sin framtid, även i evigheten efter döden. Om livet går åt skogen kommer man ändå leva ett efterliv i himmelriket bredvid Gud och man ska få hänga med alla man känt som dött. Klart att det är jävligt lätt att gå runt och le hela tiden då.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

mm :)
vi måste boka studentkryssning smulan!

Postat av: Malin

johanna, hur mycket kostade det att hyra en klänning på klädpiraten? :)

2008-02-05 @ 22:11:26
URL: http://newgrave.blogspot.com
Postat av: Lisa

mm så sant Jo. Till oss sa de typ att man inte kan ha någon mening med livet om man inte blivit frälst. Känns kul!

2008-02-06 @ 15:17:05
URL: http://dinblivandegranne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback